اینتل از بحران عبور کرد

3543534543 - اینتل از بحران عبور کرد

اینتل که دو فصل متوالی ضرر ثبت کرده بود، بار دیگر به سوددهی برگشت؛ البته درآمد این شرکت همچنان روند نزولی دارد.

اینتل بامداد امروز گزارش مالی فصل دوم ۲۰۲۳ را منتشر کرد تا پیام مهمی به رقبایش مخابره کند: تیم آبی پس از دو فصل متوالی ضرر، بار دیگر به روند سوددهی برگشته است. اینتل همچنین پیش‌بینی‌های فراتر از انتظار برای فصل سوم ۲۰۲۳ منتشر کرد. در واکنش به گزارش مالی اینتل، ارزش سهام این شرکت هفت درصد افزایش یافت.

بر اساس گزارش CNBC، سود هر سهم اینتل به ۱۳ سنت رسید که بسیار بهتر از انتظار تحلیلگران بود. کارشناسان وال‌استریت پیش‌بینی کرده بودند اینتل هیچ سودی کسب نکند و به ضرر سه سنت به ازای هر سهم برسد. اینتل مجموعا ۱۲٫۹ میلیارد دلار درآمد به جیب زد.

اینتل انتظار دارد که در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی به سود هر سهم ۲۰ سنت و درآمد ۱۳٫۴ میلیارد دلار دست پیدا کند.

سود خالص اینتل در فصل دوم ۲۰۲۳ به ۱٫۵ میلیارد دلار رسید؛ درحالی‌که این شرکت در بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته ۴۵۴ میلیون دلار ضرر خالص ثبت کرده بود. با وجود افزایش سود، درآمد اینتل ۱۵ درصد افت کرد. این ششمین فصل متوالی است که فروش محصولات اینتل کاهش می‌یابد.

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در جلسه‌ با سهام‌داران گفت که این شرکت تا پایان سال جاری میلادی «ضعف‌هایی مداوم» در تمامی کسب‌و‌کارهایش خواهد داشت و فروش پردازنده‌های سرور تا فصل پایانی ۲۰۲۳ به حالت عادی برنمی‌گردد. او همچنین گفت امروزه شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری بیشتر به خرید پردازنده‌ی گرافیکی تمایل نشان می‌دهند نه پردازنده‌های مرکزی اینتل.

مدیر ارشد مالی اینتل می‌گوید یکی از دلایلی که باعث شده این شرکت عملکرد فراتر از انتظار داشته باشد، کاهش سه میلیارد دلاری هزینه‌های عملیاتی است. یکی از اقدامات اینتل برای کاهش هزینه، اخراج نیروها بود.

در سه‌ماهه‌ی اخیر، درآمد کسب‌و‌کار Client Computing Group که شامل پردازنده‌های دسکتاپ و لپ تاپ می‌شود، ۱۲ درصد افت کرد و به ۶٫۸ میلیارد دلار رسید. درآمد کسب‌و‌کار سرور با افت ۱۵ درصدی به چهار میلیارد دلار رسید.

ازطرفی کسب‌و‌کار Network and Edge که شامل تجهیزات شبکه می‌شود، با افت ۳۸ درصدی درآمد مواجه شد و ۱٫۴ میلیارد دلار به خزانه‌ی اینتل واریز کرد. درآمد Mobileye(متمرکز بر فناوری خودران) و Intel Foundry Services(کسب‌و‌کاری که برای شرکت‌های دیگر پردازنده می‌سازد) به‌ترتیب به ۴۵۴ میلیون دلار و ۲۳۲ میلیون دلار رسید.

حاشیه‌ی سود ناخالص تعدیل‌شده‌ی اینتل در سه‌ماهه‌ی اخیر تقریبا ۴۰ درصد بود. این شرکت پیش‌بینی کرده بود که حاشیه‌ی سود ناخالصش به ۳۷٫۵ درصد برسد.

همچنین بررسی کنید ...

سرعت دانلود ۵G در جهان ۲۰ درصد رشد کرد

سرعت دانلود جهانی شبکه‌های ۵G در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲۰ درصد افزایش …