آموزش تهیه کیک ماه

65465544 - آموزش تهیه کیک ماه

طرز تهیه کیک ماه (نیلوفر سفید، لوبیا قرمز، مخلوط آجیل و پر کردن چای سبز) :

کیک ماه یک غذای لذیذ چینی است که معمولاً در جشنواره نیمه پاییز می خوریم. طرز تهیه و درست کردن این خوراکی دلپذیر و خوشمزه را با استفاده از دستور العمل ساده خانگی ما بیاموزید.

تهیه کیک ماه برای جشنواره نیمه پاییز می تواند یک فعالیت خانوادگی سرگرم کننده باشد که می توانید در خانه انجام دهید. دستور پخت کیک ماه ما در زیر بر مراحل طرز تهیه خمیر، پر کردن کیک ها، قالب گیری و پخت آنها تمرکز دارد. طرز تهیه 20 عدد با 5 فیلینگ با طعم متفاوت را توضیح خواهیم داد. می توانید به دستورالعمل های دقیق در مورد نحوه درست کردن فیلینگ ها به طور جداگانه در پایین مراجعه کنید.

مواد لازم برای خمیر کیک ماه :

شربت طلایی 150 گرم
 آب لیمو ⅓ قاشق چایخوری
 روغن نباتی 60 گرم
آرد کیک 250 گرم
آرد اضافی برای غبارپاشی کیک
 زرده تخم مرغ زده شده برای رومال کیک  2 عدد
شیر 4 قاشق غذاخوری

مواد لازم برای داخل کیک ماه:

زرده تخم مرغ شور (زرده تخم اردک بهتر است) 4 عدد
 خمیر دانه نیلوفر سفید  160-180 گرم
 رب لوبیا قرمز 160-180 گرم
رب ماش و چای سبز  160-180 گرم
 وو رن آجیل مخلوط خرد شده 160-180 گرم

طرز تهیه کیک ماه :

ابتدا شربت طلایی و آب لیمو را در یک کاسه بزرگ با هم مخلوط کرده و مخلوط کنید تا امولسیون شود. روغن را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. با استفاده از الک، تمام آرد را یکباره به مخلوط اضافه کنید. تا ترکیب شوند. 30 دقیقه استراحت کنید.

شربت طلایی و آب لیمو و آرد را در کاسه ای مخلوط کنید

خمیر را به 20 قسمت مساوی تقسیم کنید. برای این کار می توانید از ترازو آشپزخانه استفاده کنید. هر قسمت را به شکل توپ در آورید. یک گلوله را با پلاستیک یا آرد بپوشانید و آن را به شکل دایره نازک در آورید. آرد ممکن است بافت را شن دار کند، بنابراین سعی کنید از پوشش پلاستیکی استفاده کنید. می توانید برای هر گلوله خمیر از همان تکه خمیر استفاده کنید. فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد (یا 355 درجه فارنهایت) گرم کنید.

برای کیک ماه پر کننده زرده تخم اردک (مرغ) نمکی : خمیر نیلوفر آبی را به تعداد زرده تخم مرغ یا تخم اردک (در این مورد 4 عدد) بغلتانید و گرد کنید. گلوله های خمیر باید بزرگتر از گلوله های زرده باشند. در هر کدام یک سوراخ ایجاد کنید و یک زرده تخم مرغ نمکی (یا 2 نیمه زرده) در آن قرار دهید. خمیر نیلوفر آبی را در خمیر باز شده قرار بدهید و آن را ببندید.

برای فیلینگ های نیلوفر سفید، لوبیا قرمز، چای سبز و وو رن (مخلوط آجیل) : خمیر پرکننده را در یک لوله بلند بغلتانید. آن را طوری برش دهید که با تعداد کیک ماه دلخواه مطابقت داشته باشد. هر قطعه را به شکل یک توپ در آورید. هر توپ را در یک خمیر باز شده ی نازک ببندید.

قالبتان را روغن و آردپاشی کنید. توپ فیلینگ را که در خمیر بسته شده است داخل آن قرار دهید. دسته را به آرامی فشار دهید، سپس شیرینی فشرده را بردارید. روی یک سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده شده است، قرار دهید.

بعد از قالب زدن تمام 20 یو بینگ، شیر و زرده تخم مرغ را با هم مخلوط کنید تا تخم مرغ کاملا مخلوط و یکدست شود. با برس روی هر شیرینی را از این مخلوط بمالید. در صورت تمایل، مجدداً با برس خشک آنها را با ظرافت برس بزنید تا اضافی آن گرفته شود و قالب حفظ شود.

به مدت 10-12 دقیقه بپزید. بعد از خارج کردن از فر، اجازه دهید به مدت 5 دقیقه خنک شود و سپس با برسی تمیز روی کیک ها بکشید تا باقی مانده تخم مرغ را از روی کیک ها تمیز کنید. بگذارید روی توری سیمی خنک شود و سپس قبل از مصرف به مدت 1 تا 2 روز در ظرف در بسته نگهداری کنید. یادداشت همانطور که در بالا ذکر شد، به یک قالب کیک ماه نیاز دارید.

طرز تهیه خمیر دانه نیلوفر آبی :

خمیر دانه نیلوفر آبی یک فیلینگ شیرین لوکس است که در بسیاری از دسرهای چینی مانند کیک ماه، کوفته ها و نان های بخارپز استفاده می شود. این دستور تقریباً 440 گرم فیلینگ را سرو می کند. هر وعده حدود 75 کیلو کالری است.

مواد لازم برای تهیه خمیر دانه نیلوفر آبی :

 دانه نیلوفر خشک  100 گرم
 شکر  70 گرم
 روغن نباتی 50 گرم
 مالتوز یا عسل 20 گرم

طرز تهیه خمیر دانه نیلوفر آبی :

دانه ها را در آب خیس کرده و به مدت 3 تا 4 ساعت در یخچال قرار دهید. بعد از بیرون آوردن، هسته سبز لوبیاها را با چاقوی کره ای جدا کنید.

دانه های نیلوفر خیس خورده را پوست بگیرید

دانه ها را روی اجاق گاز بپزید تا نرم شوند، سپس مایع پخت را از آن خارج کنید. لوبیاها را با همزن مخلوط کنید تا یکدست شود. خمیر دانه نیلوفر آبی را پس از اتمام الک کنید.

پس از پخته شدن آن ها را خوب له کنید

در تابه ای شکر را با روغن گرم کنید تا شکر طلایی شود. مخلوط دانه ها را به شکر اضافه کنید و بپزید و هم بزنید. روغن بیشتری را به آرامی اضافه کنید.

به آرامی مالتوز را اضافه کنید، بگذارید در مخلوط حل شود. در صورت نیاز روغن بیشتری اضافه کنید. وقتی رب به صورت تکه ای از تابه جدا شد، رب شما آماده است.

نکته برای تهیه خمیر دانه نیلوفر آبی :

ابتدا، اگر لوبیای نیلوفر بدون پوست خریداری کرده اید، می توانید با جوشاندن آن با آب قلیایی، پوست آن را راحت تر کنید. سپس قابلمه را یک شب در یخچال بگذارید. اگر می خواهید هسته سبز را به راحتی جدا کنید، این روش حتی با لوبیاهای پوست کنده نیز کار می کند.

دوم اینکه یک تابه استیل ساده ترین روش برای پخت خمیر دانه نیلوفر است و همچنین شستشوی آن آسان است.

در مرحله 2، لوبیاها را با چنگال بکوبید تا بررسی کنید که آیا لطیف هستند یا خیر. اگر چنگال از بین رفت، آماده هستند. آب نیز باید شیری باشد.

در آخر قاشق را قبل از برداشتن مالتوز با مقداری روغن چرب کنید تا چسبندگی آن کمتر شود.

طرز تهیه مخلوط وو رن :

ژامبون سفت را به مدت 15 دقیقه بخارپز کنید. مایع را برای بعد در ظرف بخار پز نگه دارید. ژامبون را ریز خرد کنید. آجیل و دانه ها را با پهن کردن آنها روی یک سینی پخت فر برشته کنید و به مدت 8 دقیقه در دمای 160 درجه سانتیگراد (325 فارنهایت) بپزید. اگر از آجیل و دانه های از قبل برشته شده استفاده می کنید، از این مرحله صرف نظر کنید.

آرد برنج را در یک تابه خشک روی حرارت ملایم به مدت 20 دقیقه تفت دهید تا قهوه ای روشن شود. مدام هم بزنید. روغن را به مدت ده دقیقه در تابه ای جداگانه گرم کنید و سپس حرارت را خاموش کنید تا خنک شود. مغزها و دانه ها را خرد کنید. در یک کاسه بزرگ، آنها را با ژامبون، شکر، نمک، میوه های خشک یا قندی و ادویه جات، خوب مخلوط کنید.

آب ژامبون بخارپز شده، 27 گرم آب، روغن را اضافه کنید. خوب هم بزنید تا ترکیب شوند. در انتها آرد برنج شیرین را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید تا خشک و سفت شود. در صورت لزوم روغن اضافی اضافه کنید. برای استفاده در کیک های ماه کنار بگذارید.

در صورت استفاده از بادام تلخ از بادام معمولی همراه با آن استفاده کنید. در صورت جایگزینی بادام معمولی به جای بادام تلخ، از بادام هندی استفاده کنید. سعی کنید هر دو بار از بادام تلخ و بادام هندی یا بادام معمولی استفاده نکنید.

تهیه خمیر ماش و چای سبز برای وسط کیک ماه :

کیک ماه چای سبز می تواند به معنای یو بینگ با پوسته ای از خمیر سبز که حاوی چای سبز است باشد. با این حال، می تواند به معنای یو بینگ معمولی با پوسته زرد با پرکننده ای متشکل از خمیر ماش و چای سبز باشد. این طعم به خصوص در ژاپن و مناطق جنوب شرقی آسیا بسیار محبوب است.

ماش را می توان به راحتی به صورت فله خشک در هر فروشگاه مواد غذایی خریداری کرد.  از طرف دیگر، چای سبز معمولاً پودر ماچا (پودر چای سبز ژاپنی) است. این را می توان به طور معمول در فروشگاه های مواد غذایی خریداری کرد. از شیر و آرد برنج چسبناک نیز استفاده می شود.

همه این مواد را می توان در هر فروشگاه مواد غذایی آسیایی یافت یا به صورت آنلاین سفارش داد. یکی دیگر از کاربردهای رایج چای سبز در یو بینگ به شکل کیک ماه پوست برفی است. اینها پخته نمی شوند بلکه به سادگی سرد می شوند و معمولاً با بستنی، موچی یا کاسترد پر می شوند. چای سبز یک افزودنی محبوب به خمیر است. دستور پخت کیک ماه ما در زیر فقط سبک سنتی را با نمای بیرونی پخته پوشش می دهد.

مواد لازم برای چای سبز و ماش :

مواد لازم برای چای سبز و ماش، برای پر کردن 12 عدد از کیک ماه است.

 ماش خرد شده  100 گرم
 شکر  100 گرم
آب 300 میلی لیتر
 پودر ماچا  1 قاشق غذاخوری
  شیر گیاهی 125 میلی لیتر
 آرد همه منظوره یا آرد برنج چسبناک  30 گرم
آب گرم 3 قاشق غذاخوری

روش تهیه خمیر ماش و چای سبز برای تهیه کیک ماه :

ابتدا ماش خرد شده را به مدت 3 ساعت در آب خیس می کنیم. سپس لوبیاها را قبل از قرار دادن در بخارپز چند بار آبکشی کنید. قبل از اینکه کنار بگذارید، 30 دقیقه بخارپز کنید. لوبیاها را با استفاده از چنگال یا پوره له کنید تا خمیری یکدست شود. پودر چای سبز را در آب گرم حل کنید. سپس مواد باقیمانده -شیر، شکر، آرد، چای سبز- را با خمیر مخلوط کنید. مخلوط را در تابه بریزید و بپزید. هنگامی که رب غلیظ، صاف و یکدست شد و دیگر به ماهیتابه نمی چسبد، فیلینگ آماده است. قبل از استفاده در دستور العمل کیک ماه خود را کنار بگذارید و بگذارید خنک شود.

طرز تهیه زرده تخم مرغ شور :

زرده تخم مرغ شور معمولاً تخم مرغی است که در پوسته آن پخته می شود تا طعمی خوشمزه و غنی از اومامی بدهد. از آنجایی که این طعم محبوب در جشنواره های نیمه پاییز است، معمولاً از تخم مرغ اردک گران تر و مجلل استفاده می شود.  تخم مرغ های شور را می توان کامل یا خام خریداری کرد و زرده های تخم مرغ شور را می توان در بسته بندی های بزرگ مخصوصاً برای استفاده در پر کردن کیک ماه به این شکل خریداری کرد. بازار آسیایی محلی خود را بررسی کنید یا آنها را به صورت آنلاین سفارش دهید.  با این حال، در صورتی که نتوانید آنها را پیدا کنید، دستورالعمل هایی را در دستور العمل کیک ماه خود در زیر در مورد نحوه تهیه آنها از ابتدا قرار داده ایم.

با این حال، شما باید آنها را بین 30 تا 60 روز آب نمک کنید. بنابراین، اگر قصد دارید آن را از ابتدا به روش سنتی درست کنید، بهتر است زودتر آماده سازی فیلینگ را شروع کنید.  اگر نمی توانید تخم اردک بخرید، می توان به جای آن از تخم مرغ استفاده کرد، اما طعم آن یکسان نیست. ما ترجیح می دهیم برای دستور پخت کیک ماه خود از تخم مرغ اردک استفاده کنیم.

نحوه استفاده از زرده تخم مرغ شور خریداری شده در فروشگاه :

دو نوع زرده تخم مرغ شور را می توانید از فروشگاه ها خریداری کنید: پخته یا خام.  اگر از زرده مرغ اردک نمکی پخته شده استفاده می کنید، آنها را با دستمال کاغذی بمالید تا رطوبت یا نمک اضافی از بین برود.

اگر از تخم اردک نمکی خام استفاده می کنید، قسمت بیرونی تخم ها را بشویید. آنها را بشکنید تا زرده ها جدا شوند. زرده را بشویید تا ذرات سفید چسبیده به آن ها پاک شود و با دستمال کاغذی خشک کنید. سپس آنها را روی یک ورقه سینی فر که با کاغذ روغنی پوشانده اید قرار دهید. زرده ها را به مدت 7 دقیقه در فر (از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد یا 355 درجه فارنهایت گرم شده) بپزید.

طرز تهیه فیلینگ زرده تخم مرغ شور:

اگر قصد دارید کیک ماه با زرده تخم مرغ نمکی درست کنید، باید خمیر دانه نیلوفر آبی درست کنید.

پس از آماده شدن، خمیر را به 4 توپ در آورید و در وسط هر کدام یک حفره ایجاد کنید. قبل از بستن هر گلوله خمیر، یک زرده نمکی قرار دهید. این گلوله های خمیری تبدیل به پر کردن دستور پخت کیک ماه زرده تخم مرغ نمکی شما می شوند.

طرز تهیه خمیر لوبیا قرمز برای کیک ماه :

خمیر لوبیا قرمز (هنگ دو شا) یک جزء دسر بسیار رایج است که از لوبیا آدزوکی (که آنکو نیز نامیده می شود) تهیه می شود. در همه چیز از سوپ گرفته تا نان و کیک استفاده می شود.  به طور سنتی، خمیر لوبیا قرمز صاف در پر کردن یو بینگ استفاده می شود زیرا به طور یکنواخت تر و جذاب تر پوسته را پر می کند. با این حال، تهیه این نوع خمیر در خانه کمی دشوارتر است. نسخه چینی خمیر لوبیا قرمز نیز معمولا حاوی روغن است، بنابراین تهیه آن با دستور ژاپنی متفاوت است.  این یکی از ساده ترین غذاهای آسیایی است که در بازارهای آسیایی یا فروشگاه های مواد غذایی پیدا می شود.

خمیر ممکن است خیلی شیرین باشد، اما این برای پر کردن کیک ماه مطلوب است زیرا پوشش اطراف آنها طعم آنها را کاهش می دهد. اگر خمیر لوبیا قرمز را برای فروش ترجیح می دهید و یا نمی توانید خمیر لوبیا قرمز صاف را برای فروش پیدا کنید، در زیر مواد دقیقی را برای تهیه خودتان قرار داده ایم.

مواد لازم خمیر لوبیا قرمز :

دستور زیر 400 گرم رب تهیه می شود که برای پر کردن 10 کیک ماه کافی است.

 لوبیا قرمز ادزوکی خشک شده 100 گرم
 روغن نباتی 40 گرم
شکر سفید یا شکر سنگی 80 گرم
مالتوز 15 گرم

روش تهیه خمیر لوبیا :

لوبیا آزوکی را یک شب خیس کنید. صبح روز بعد، لوبیاها را آبکش کنید و به قابلمه اضافه کنید و تا نیمه آن را با آب پر کنید. حدود 2 و نیم ساعت یا تا زمانی که نرم شوند بپزید. به طور مرتب قابلمه را چک کنید و قابلمه را هم بزنید تا مطمئن شوید که لوبیا به ته آن نچسبد. وقتی آنقدر نرم شدند که به راحتی له شوند، حرارت را خاموش کرده و آب آن را خالی کنید. بگذارید سرد شوند. آنها را به همراه شکر و روغن و مالتوز در مخلوط کن بریزید. آنقدر هم بزنید تا خمیر لوبیا قرمز صاف و ابریشمی به دست آید. آن را کنار بگذارید تا آماده استفاده شود.

نحوه نگهداری کیک ماه :

کیک های ماه را می توان تا دو هفته پس از پخت در ظروف دربسته در یخچال نگهداری کرد. همانطور که در بالا ذکر شد، توصیه می کنیم قبل از خوردن کیک ها حداقل چند روز در یخچال استراحت دهید. این فرآیند به نرم شدن شیرینی و همچنین طلایی شدن سطح آن کمک می کند.

همچنین بررسی کنید ...

جوجه کباب لیمویی, سفری به دنیای طعم‌های مدیترانه‌ای

جوجه کباب لیمویی، غذایی خوش‌طعم و پرطرفدار که با عطر و بوی دل‌انگیز لیمو، هر …