آیت‌الله جوادی آملی: علم بدون عمل، جهل است

3453453454345 - آیت‌الله جوادی آملی: علم بدون عمل، جهل است

در درس اخلاق آیت‌الله جوادی آملی، استاد برجسته حوزه علمیه، جنگ‌های امروز جهان به دلیل هواخواهی و دنیاخواهی بشر دانسته شد.

ایشان با بیان اینکه انسان با علم صرف به جایی نمی‌رسد، گفت: در نهج‌البلاغه نیز بیان شده که خودخواهی و هوای نفس نمی‌گذارد انسان از دانش خودش بهره ببرد.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اینکه خداوند خورشید و ماه و ستارگان و سیارات را مسخر انسان کرده است، گفت: حال اگر بشری تنگ‌نظر بود و قدرت تحصیل داشت ولی به دنبال علم نرفت و طمع و بیکاری و تنبلی نگذاشت آسمان‌پیما درست کند خودش مقصر است.

ایشان افزود: در ادامه هم تاکید فرمود که تمام ره‌توشه آینده شما هم در این دنیا است لذا فرمود «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوى»

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه عجز و بخل و جهل در مورد خداوند مستحیل است پس عالمی از این زیباتر امکان خلق ندارد، اضافه کرد: بنابراین ای کاش ای کاش در دستگاه خلقت معنا ندارد؛ لذا فرمود: الله خالق کل شیء و در آیه دیگر فرمود: احسن کل شیء خلقه.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه هوامداری و هواپرستی فقط برای دنیاست، تصریح کرد: جنگ‌های نیابتی و غیرنیابتی که امروز همه را گرفتار کرده، برای همین خودخواهی و دنیاپرستی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کریم و روایات تمثیلات زیادی بکار رفته است، گفت: خاصیت این تمثیلات این است که اولاً؛ سطح و دامنه اوج‌گرفته مطلب را پایین می‌آورد و سطح فهم شنونده را کمی بالا می‌برد تا توازنی بین فهم شنونده و سطح والای مطالب قرآن وجود داشته باشد تا درک کند.

ایشان اضافه کرد: انسان گاهی جاهل است و گاهی عالم است ولی یا به علمش عمل نمی‌کند یا نمی‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: در نهج‌البلاغه در موارد فراوان بیان شده که خودخواهی و هوای نفس نمی‌گذارد انسان از دانش خودش بهره ببرد؛ رب عالم لا ینفعه علمه؛ حالا که درس خواندید و عالم هستید و خیر و شر و حسن و قبح را بلدید از این بلدبودن بهره ببرید؛ از این بالاتر فرمود: رب عالم قد قتله جهله.

وی اضافه کرد: خداوند ما را مسلح کرده که با یک قوه موضوع و محمول و ربط قضایا را می‌فهمیم و با قوه دیگر مختارانه و آزادانه به این علم خودمان عمل می‌کنیم یا نمی‌کنیم.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: اگر چنین جهلی بر عالم غلبه کرد نه تنها علم را بلکه عالم را می‌کشد و از آنها فساد و دین‌سازی درمی‌آورد.

وی با بیان اینکه امام جواد(ع) فرمودند اگر کسی بداند یک قدم در راه خدا بردارد خدا جبران می‌کند در خدمتگزاری به جامعه کوتاهی نخواهد کرد، افزود: علم، نور است بنابراین چه بهتر که در راه خیر استفاده شود و هم خودمان عمل کنیم و هم به دیگران بیاموزیم وگرنه علم غیرعلم خواهد شد.

همچنین بررسی کنید ...

زهیر بن قین بجلی, شجاعی وفادار در رکاب امام حسین (ع)

زهیر بن قین بجلی، یکی از یاران برجسته امام حسین (ع) در واقعه کربلا بود. …