نماد سایت کانون فرهنگی تبلیغی راه نور

هفت سین قرآنی, نغمه‌ای آسمانی برای آغاز سال

546354634 1 - هفت سین قرآنی, نغمه‌ای آسمانی برای آغاز سال

سنت دیرینه ایرانیان در آستانه سال نو، چیدن سفره هفت سین است. سفره‌ای که نماد شادکامی، برکت و سلامتی در سالی که پیش رو است، می‌باشد. در کنار این سنت، برخی خانواده‌ها به رسم معنوی و زیبایی دیگر، سفره هفت سین قرآنی را نیز می‌گسترانند.

هفت سین قرآنی، هفت آیه از قرآن کریم است که با کلمه “سلام” آغاز می‌شود. این آیات، نغمه‌ای آسمانی و سرشار از رحمت و برکت را به گوش جان می‌رسانند و آغاز سالی نیکو را نوید می‌دهند.

نوشیدن آب زعفران حل شده در این آیات، پس از تحویل سال، به نیت سلامتی و حاجت روایی، از جمله رسوم این سنت نیکو است.

در ادامه، به معرفی مختصری از هر یک از این آیات می‌پردازیم:

1. سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم (یس/58)

“از جانب پروردگار مهربان، به آنان سلام گفته می‌شود.” این ندای روح‌افزا و سرشار از مهر و محبت خداوند، نویدبخش سلامتی و شادمانی ابدی برای بندگان نیکوکار اوست.

2. سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین (صافات/79)

“درود بر نوح در میان جهانیان.” این سلام، گرامی‌داشت مقام والای حضرت نوح (ع) و پاداش عظیم خداوند برای صبر و استقامت ایشان در راه توحید است.

3. سلامٌ علی اِبراهیم (صافات/109)

“درود بر ابراهیم.” این آیه، سلامی از جانب خداوند به ابراهیم خلیل (ع) پس از گذراندن امتحانات الهی و نشان دادن ایمان و اطاعت بی‌نظیر ایشان است.

4. سلامُ عَلی موُسی و هارون (صافات/120)

“درود بر موسی و هارون.” این سلام، بیانگر پاداش الهی برای رسالت خطیر و هدایتگری این دو پیامبر بزرگ الهی است.

5. سلامُ علی آلِ یاسین (صافات/130)

“درود بر پیروان الیاس.” این آیه، تجلیل و گرامی‌داشت مقام والای حضرت الیاس (ع) و پیروان او در راه ترویج توحید و ایمان است.

6. سَلامٌ عَلَیْکُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَی الدَّارِ (رعد/24)

“سلام بر شما به خاطر آن همه شکیبایی که ورزیدید، چه نیکوست سرای آخرت.” این آیه، نویدبخش پاداش نیکو و ابدی برای بندگان صبور و شکیبا در برابر سختی‌ها و ناملایمات دنیوی است.

7. سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفَجر (قدر/5)

“آن شب تا دم صبح، صلح و سلام است.” این آیه، عظمت و فضیلت شب قدر را بیان می‌کند، شبی که مملو از رحمت و برکات الهی است.

سفره هفت سین قرآنی، آغازی معنوی و آسمانی برای سال نو است. این سنت نیکو، فرصتی برای تلاوت آیات قرآن، تأمل در معانی عمیق آن و طلب سلامتی و برکت از خداوند متعال در آغاز سالی جدید است.

باشد که با استعانت از قرآن کریم و توسل به ائمه اطهار (ع)، سالی نیکو، پربرکت و سرشار از سلامتی و شادکامی پیش رو داشته باشیم.

خروج از نسخه موبایل