نسل Z آغاز می شوند!

4564645645 - نسل Z آغاز می شوند!

نامگذاری نسل ها ابتدا از آمریکا شروع شد و کم کم به دیگر کشورها هم سرایت کرد. نسل زد به زودی محیط جامعه و کاری را در اختیار خواهد گرفت ، این نسل به عنوان پر جمعیت ترین نسل روی زمین بیش از یک سوم جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است.

تاثیر ورود نسل زد به محیط های اجتماعی و محیط های کاری سریع و عمیق خواهد بود و تاثیر آن را در محل کار ، نحوه مصرف ، فناوری ، فرهنگ و سیاست به خوبی لمس خواهید کرد. نسل Z ( به انگلیسی : Generation Z ) یا نسل زد یا نسل نت افرادی هستند که از سال 1995 – 2010 میلادی یا 1374 – 1389 شمسی متولد شده اند.

این نسل در اصطلاح عامیانه به عنوان زومرها شناخته می شوند و از کودکی که چشمشان به روی دنیا گشوده شده است شاهد پیشرفت اینترنت و سایر ابزارهای هوشمند دنیا بوده است و به همین دلیل است که به آن ها نسل نت یا اینترنت یا بومی های دیجیتال گفته می شود چرا که سبک زندگی آنها بر اساس استفاده از اینترنت تعریف شده است.

البته فقط متولدین سالهای 1995 – 2010 نیستند که به نام نسلی خاص شناخته می شوند بلکه متولدین سایر سال ها هم نام مخصوص به خودشان دارند. اغلب افراد نسل Z فرزندان نسل X محسوب می شوند.

شاخص ترین ویژگی نسل Z استفاده زیاد از ابزارهای دیجیتال و هوشمند از دوران کودکی است و اولین سیل اجتماعی است که از جوانی با دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال قابل حمل رشد کرده است. مزیتی که برای نسل های قبل از آنها وجود ندارد.

اعضای این نسل ایده آل گراتر و ستیزه جوتر هستند و تمایل کمتری به پذیرش نظرات مختلف دارند.  در نسل زد خبری از آرمان گرایی نسل های گذشته نیست و سرمایه گذاری ، عملگرایی ، کارآفرینی و مشاغل پایدار را ترجیح میدهند.

آشنایی با نسل های پیش از Z

قبل از بررسی ویژگی های نسل Z بهتر است آشنایی کلی نسبت به نسل های قبل از زد داشته باشید.

• بزرگترین نسل Greatest Generation : متولدین 1900 – 1924 میلادی (1279 – 1303 شمسی) که در دوران رکود بزرگ اقتصادی آمریکا متولد شدند و جنگ جهانی دوم را به چشم دیدند و در آن شرکت کردند.

• نسل خاموش Silent Generation : متولدین 1925 – 1945 میلادی (1304-1324 شمسی) نسل خاموش یا سنت گراها هستند که بین تمام جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم به دنیا آمدند ، دورانی که بحران اقتصادی در جهان بیداد می کرد و افراد این نسل زندگی دشواری را تجربه کردند و همین مشکلات باعث شد افرادی منظم ، صبور ، سخت کوش و وفادار باشند. این نسل به ثبات شغلی علاقه زادی دارد و از طرفی چون به دنبال آرامش است در برابر حکومت ها سکوت می کند.

• نسل B ، نسل بی ، بیبی بومرها : متولدین 1946 – 1963 میلادی (1325-1342 شمسی) که بعد از جنگ جهانی دوم متولد شدند. در این دوران رفاه اقتصادی و امنیت روندی فزاینده داشت و خانواده ها به فرزندآوری بیشتر روی آوردند و زمین با انفجار جمعیت روبرو شد ، این نسل شور و شوق زیادی برای زندگی دارند و متوجه شدند که با تلاش و کوشش فراوان میتوان به ثروت زیادی دست پیدا کرد و در آرامش به زندگی خود ادامه میدهند. بیل گیتش و وارن بافت که امروزه در بین ثروتمندترین افراد جهان دیده می شوند متعلق به این نسل هستند. ریسک پذیری و خلق کسب و کارهای جدید از خصوصیات بارز این نسل بود.

• نسل ایکس X Generation یا سیزدهمی ها : متولدین 1965 – 1980 میلادی (1344-1359 شمسی) نسل X هستند. این افراد زمانی متولد شدند که دنیا پر از تغییر و تلاطم بود به همین دلیل هیچ مشکلی با تغییر شغل ندارد و اغلبشان تجربه کار در شرکت های مختلف را دارند. نسل ایکس افرادی متکی به نفس هستند که میدانند کسی جز خودشان به کمک آنها نخواهد آمد. این نسل امکان برقراری ارتباط بیشتر با محیط اطراف را دارند و نسبت به نسل های پیشین انعطاف پذیری بیشتری نسبت به دین ، قومیت و نژاد نشان میدهند.

• نسل وای ، نسل هزاره یا Y Generation : متولدین 1980 – 1995 میلادی (1359-1374 شمسی) به عنوان نسل وای یا نسل هزاره Millennium شناخته می شوند. این نسل ارتباط بهتری با ابزارهای ارتباطی و هوشمند دارد و برخی از آنها در حوزه کسب و کار آنلاین فعالیت دارند. نسل Y به نسل قبل از خودشان برای استفاده از فناوری کمک میکند و نسبت به نسل قبلی اعتقادات مذهبی کمتری دارند. اغلب افراد این نسل به فناوری دیجیتال وابسته اند .

• نسل زد Z Generation : متولدین سالهای 1995 – 2010 (1374 – 1389 شمسی) جزو نسل Z محسوب می شوند ، این نسل از ابتدا با ابزارهای دیجیتال آشنا شده و اغلب کارهایش را با دستگاه های هوشمند انجام میدهد. نسل زد در ایران دهه هشتادی ها و دهه نودی ها هستند. استفاده گسترده از اینترنت در این نسل باعث شده که آنها را به نان نسل اینترنت یا بومی ها دیجیتالی بشناسند.

با وجودی که بسیاری از فریلنسرها متعلق به این نسل هستند ولی یکی از ویژگی های خاص آنها عدم تعهد نسبت به سازمان است. این نسل با وجودی که تعهد زیادی به حرفه خود دارد ولی تعهدش نسبت به سازمان را از دست داده و به سمتی می رود که منابع بیشتری به دست آورد.

ویژگی های نسل Z

نسل Z در هر کشوری براساس زمان در دسترس قرار گرفتن و همگانی شدن اینترنت تعریف می شود. این نسل به دنبال واقعیت است و به نام نسل حقیقت جو شناخته می شود. به بیان نظرات و احساسات فردی ارزش میدهد و از برچسب ها دوری میکنند و عمیقا به اثربخشی گفت گو برای حل تعارض ها و بهبود دنیا اعتقاد دارند و با شیوه ای کاملا تحلیلی و واقع گرایانه تصمیم می گیرند و بر خلاف نسل هزاره بر خودش متمرکز است.

علاقمند به فضای مجازی و رسانه های دیجیتال

نسل زد علاقه زیادی به ارتباط های مجازی و رسانه های دیجیتال دارد و کارهایش را به صورت آنلاین انجام می دهد و دلیل رونق کسب و کارهای اینترنتی شده اند. برخلاف نسل های گذشته که علاقمند خرید فیزیکی بودند این نسل ترجیح میدهد با گوشی و لپ تاپ خرید کند تا از تنوع و حق انتخاب بیشتری برخوردار باشند.

شناور بودن در دنیای دیجیتال باعث شده که این نسل دانش گسترده ای درباره همه چیز داشته باشند و دیگر حرفهای شیرین بدون مدرک و دلیل را باور نمی کنند.

علاقمند به ارتباط واقعی

یکی از بزرگترین سوتفااهمان درباره زومرها این است که میگویند افاردی غیر اجتاعی هستند ولی در واقعیت این نسل علاقمند به برقراری ارتباط حضوری و رو در رو است. آنها حتی ارتباط رو در رو در محیط کاری را به جلسات آنلاین ، ایمیل یا تلفن ترجیح می دهند.

طرفدار خلاقیت و نوآوری

خلاقیت و نوآوری از ویژگی های بازر نسل زد است. این نسل دست به اختراع می زند و محصولاتی جدید برای راحتی کار بشر می سازد. تمایل زیادی هب برهم زدن ساختارها دارند و دوست دارند ساختاری جدید منحصر به فرد ارائه نمایند که بهتر از مدل های قبلی باشد.

علاقمند به کارآفرینی

نسل زد نسل کار آفرین است ، افراد بیشتری در این نسل به کارآفرینی روی آورده اند ، دسترسی آیان به اینترنت و خواندن داستان های متعدد از موفقیت افرادی که با یک ایده خوب ثروتمد شده اند الهام بخش زومرها بوده است و گستردگی منابع رایگان در دنیای اینترنت شروع کسب و کار را برای آنها ساده تر کرده است.

اهمیت دادن به آزادی عمل و رشد فردی

زومرها به داشتن آزادی عمل و رشد و توسعه فردی اهمیت زیادی می دهند. شاید علت روی آوردن آنها به کارآفرینی همین میل به داشتن آزادی عمل بیشتر نسبت به نسل های پیشین خودشان باشد. زومرها حتی اگر وارد سازمان ها شوند ترجیح میدهند در شرکتی باشند که آزادی عمل بیشتری در اختیارشان می گذارد و امکان رشد فردی بیشتری را برایشان فراهم میکند و این موارد را به حقوق بالاتر ترجیح میدهند. Z

طرفدار آزادی بیان

آزادی بیان ، اظهار نشرات و احساسات به صورت آزادانه و رها یکی از خصوصیات مهم نسل زد است. از آنجا که ظهور رسانه های اجتماعی باعث شده بستر آزادی بیان بیشتر از گذشته فراهم شود ، این نسل آزادانه تر از قبل به بیان نظرات و احساساتشان می پردازند.

همین خصوصیت نسل زد شرایط را برای نهادهای سیاسی و حکومتی دشوار میکند و آنها را به چالش می کشد. ولی مطالبه گری و اظهار نظرهای آزادانه این نسل میتواند شرایط را برای رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی جوامع هموارتر کند.

اهل رقابت هستند

این نسل در زندگی بسیار متمرکز و رقابتی عمل میکند و میخواهد همیشه برنده باشد. رقابت از ویژگیهای پررنگ نسل زد است. این نسل صبر کمتری برای رسیده به اهدافشان دارند و می دانند که باید با سرعت عمل کنند و به چیزی که میخواهند دست پیدا نمایند.

اعتقاد جدی به گفتگو و مذاکره

یکی از شاخصه های اصلی نسل زد ، تعامل و گفتگو است. این نسل سعی میکند موانع و مشکلات موجود را با مذاکره وتعامل حل کند . نسل زد نسبت به نسلهای پیشین اعتقاد بیشتری به مذاکره دارد و بهترین راه برای رفع مسائل را گفتگو میداند. این نسل تفاوت ها را بهتر می پذیرد و از این رو با قومیت ها و مذاهب مختلف بهتر رفتار میکند و سعی میکند حقوق سایر انسان ها را رعایت کند.

واقع بینی

نسل زد به واقع بینی علاقه زیادی دارد به همین دلیل است که فیلم های مبتنی بر واقعیت بیشتر شده اند. فیلم مهایی که مبتنی بر واقعیت نباشند کمتر مورد استقبال این نسل قرار می یگرند . در دنیای امروز حتی فیلم های طنز هم سعی میکنند واقعیت های زمانه را به چالش بکشند.

متعهد به اصول اخلاقی

برای همراه شدن با نسل زد باید به اصول اخلاقی و انسانی معتقد باشید ، این افراد اهل مذاکره و گفتگو هستند و واقعیت را به راحتی می پذیرن ، از این رو به صداقت ، حقوق بشر ، حقوق حیوانات و محیط زیست اهمیت میدهند.

نیاز به باور و اعتماد

نسل زد نیاز دارد از سوی والدین و مدیران مورد اعتماد قرار بگیرد . در صورتی که به این نسل باور داشته باشید توانایی ها و قابلیت های بی نظیرشان را مشاهده خواهید کرد. مدیران و کارفرماهایی که نسل زد را باور میکنند در کسب و کار خود به موفقیت چشم گیری می رسند.

اهمیت به تغییر و مسائل اجتماعی

زومرها در دنیای اینترنت با انفجار اطلاعات مواجه هستند و وسعت اطلاعاتشان باعث می شود به دنبال ایجاد تغییر و تجربیات جدید باشند و خیلی سریعتر از نسل های قبل در شرایط کاری و زندگی خود تغییر ایجاد می کنند.

به مسائل اجتماعی اهمیت بیشتری می دهند و برای تغییر جامعه به سمتی که میخواهند قدم های عملی بر می دارند ، بیشتر از نسل های قبلی درگیر سیاست می شوند و پولشان را برای مواردی خرج میکنند که منعکس کننده ارزشهایشان باشد. این نسل به خوبی از قدرت فردی خود برای ایجاد تغییرت باخبرند و برای تغییر مشکلات اجتماعی تلاش میکنند.

همچنین بررسی کنید ...

با نظریه رشد اریکسون آشنا شوید

نظریه رشد اریکسون با وجودی که یکی از نظریات مطرح حوزه روانشناسی به حساب می …