منحنی فراموشی انسان چه می گوید؟

5657655 - منحنی فراموشی انسان چه می گوید؟

در سال 1885 ، هرمان ابینگهاوس ، روانشاس آلمانی ، بعد از سال ها بررسی و تحقیق درباره عملکرد مغز توانست ظرفیت مغز انسان را اندازه گیری کرده و متوجه شود اطلاعاتی که وارد مغز انسان میدهد تا چه مدت ماندگاری دارند. بررسی های ابینگهاوس درباره میزان نگهداری اطلاعات در مغز و میزان فراموشی اطلاعات در گذر زمان منجر به کشف منحنی فراموشی شد.

منحنی فراموشی به ما می گوید اطلاعاتی که می آموزید ، در بازه های زمانی مختلف و به مقدار مختلف به صورت غیر ارادی از ذهن شما خارج می شود.

ولی میتوانید با مرور و تکرار به موقع مطالب آموخته شده در بازه های زمانی مناسب ، اطلاعات را در مغزتان تثبیت کنید و مانع از خروج آن شوید.

علت نتیجه ندادن درس خواندن

با توجه به تئوری منحنی فراموشی میتوانید متوجه شوید که چرا اغلب دانش آموزان با وجود این که زمان زیادی را به درس خواندن و حفظ مطالب اختصاص میدهند ولی هنگام کنکور یا در زمان امتحان ، اطلاعات لازم را به خاطر نمی آورند.

علت عدم نتیجه گیری دانش آموزان در کنکور و امتحانات ایناست که مطالب حفظ شده را در زمان مناسب مرور نمی کنند تا اطلاعات برای مدت زمان طولانی تر در ذهنشان تثبیت شود.

معمولا اغلب دانش آموزان زمانی یک مطلب را دوباره مرور می کنند که از ذهنشان رفته و دوباره از اول همه چیز را حفظ میکنند.

به همین دلیل دانش آموزانی که برای کنکور آماده می شوند و اول تمام درسها را می خوانند و بعد از اتمام شروع به مرور درسها می کنند معمولا کارشان خیلی سخت شده و نتیجه ای نمی گیرند چرا که بعد ازاین مدت تمام حفظیاتشان از بین رفته و باید از اول همه چیز را حفظ کنند.

منحنی فراموشی چیست؟

ابینگهاوس در تئوری منحنی فراموشی ، بیان میکند که زمانی که مطلبی را به صورت کامل یاد بگیرید بعد از گذشت 20 دقیقه ، 40 درصد مطلب را فراموش میکنید و بعد از گذشت یک ساعت 20 درصد دیگر را هم فراموش میکنید. بعد از یک هفته حدود 70 – 80 درصد اطلاعات از بین می روند و بعد از یک ماه شما 95 درصد مطلبی که حفظ کرده بودید را از یاد میبرید.

در نهایت بعد از حفظ کردن یک مطلب ، بعد از یک ساعت فقط 40 درصد آن مطلب در ذهن شما باقی مانده است و بعد از یک هفته فقط 20 – 30 درصد اطلاعات در ذهنتان باقی می ماند.

منحنی فراموشی کنکور, برنامه ریزی بر اساس منحنی فراموشی, ابینگهاوس و منحنی فراموشی

اگر میخواهید درسهایی که میخوانید را فراموش نکنید ، برای مرور درسها وقت کمتری صرف کنید و ماندگاری اطلاعات را در ذهنتان بیشتر کنید و به نتیجه خوبی برسید باید از منحنی فراموشی در روند مطالعه خودتان استفاده کنید.

بر اساس منحنی فراموشی برای این که از حفظ شدن هر مطلب مطمئن شوید و هنگام جلسه امتحان یا کنکور اطلاعات در ذهنتان باقی بمانید باید حدود 7 – 8 بار یک مطلب را با روش های متنوع مرور کنید تا مانع از خروج اطلاعات از ذهنتان شوید.

مرور اول

مرور اول ، 20 دقیقه بعد از مطالعه است. مرور اول شامل تست زنی یا پاسخ به سوالات است. بعد از این که درس را خواندید و نکته برداری کردید ، 20 دقیقه استراحت کنید و از اول مطلب را مرور کنید. برای مرور اول حدود 20 تست حل کنید و هر تست را به صورت کامل تحلیل کنید.

مرور دوم

مرور دوم 1 – 4 ساعت بعد از مطالعه است. برای مرور دوم باید مطلب را برای خودتان جلوی اینه یا برای یک نفر دیگر به مدت 5 – 10 توضیح دهید. تدریس کردن یک موضوع باعث می شود بهتر بتوانید آن موضوع را یاد بگیرید.

مرور سوم

بعد از گذشت 12 ساعت از مطالعه ، مرور سوم درست به شکل مرور دوم انجام می شود.

مرور چهارم

حدود 24 – 48 ساعت بعد از مطالعه باید درست شبیه مرور دوم ، مرور چهارم را انجام دهید.

مرور پنجم

مرور پنجم باید بین 1 – 2 هفته بعد از مطالعه انجام شود. این مرحله ترکیب مرور اول و مرور دوم است. هم تست می زنید هم به صورت تشریحی برای یک نفر یا خودتان توضیح میدهید.

مرور ششم

1 – 3 ماه بعد از مطالعه مرور ششم را به شکل مرور پنجم انجام دهید.

مرور هفتم

3 – 6 ماه بعد از مطالعه مرور هفتم را مانند مرور پنجم انجام دهید.

به این ترتیب شما میتوانید 100 درصد مطلبی که خوانده اید را بدون هیچ گونه فراموشی در جلسه کنکور یا امتحان در ذهنتان داشته باشید.

برای این که جلوی گیج شدنتان را بگیرید از همان اول برنامه ریزی جدولی داشته باشید تا زمان هر مرور را مشخص کنید و جلویش تیک بزنید در غیر اینصورت با زیاد شدن درسها ، رشته کار از دستتان خارج خواهد شد.

همچنین بررسی کنید ...

با نظریه رشد اریکسون آشنا شوید

نظریه رشد اریکسون با وجودی که یکی از نظریات مطرح حوزه روانشناسی به حساب می …