حکم نگهداری سگ و گربه در خانه

34534534453555 - حکم نگهداری سگ و گربه در خانه

همه چیز درباره ی حکم شرعی نگهداری سگ و گربه در خانه :

نگهداری گربه اگر باعث خدشه دار كردن نماز و مسایل عبادی انسان نشود، اشكا ل ندارد، ولی باید توجه داشت كه گربه حیوان حرام گوشت است و ادرار و مدفوع او نجس است.

یکی از امامان (علیهم السلام) می فرمایند: “منزل نباید خالی از سه چیز باشد که آنها موجب آبادانی منزل هستند. گربه، کبوتر و خروس”.

گربه از جمله حیوانات حرام گوشت است. اما مانند سگ و خوک نجس نیست و فقط مدفوع گربه نجس می باشد.

از نظر اسلام همه چیز پاک می باشد مگر اینکه جزوی از نجاسات یازدگانه باشد :

– ادرار

– مدفوع

– خون

– منی

– مردار

– شراب

– آبجو

– کافر

– سگ

– خوک

– عرق شتر

ادرار و مدفوع در مورد انسان و حیواناتی که خون جهنده دارند صدق می کند. بنابراین فضولات گربه و هر چیزی که در تماس با آن هستند نجس است اما خود گربه نجس نمی باشد.

بهتر است بدانید تمام مواردی که ما در مورد سرایت حرام و نجس بودن آن شک و گمان داریم و علم و آگاهی نسبت به آنها نداریم پاک هستند و لازم نیست از آنها اجتناب کنیم.

امام صادق (ع) از پیامبر اکرم (ص) نقل می کنند که :

هر حیوانى که حرام گوشت است، نماز خواندن همراه با پشم، مو، پوست، بول، سرگین، شیر، و یا هر جرم‏ دیگرى که از بدن آن حیوان باشد، فاسد و باطل خواهد بود. خداوند نماز او را نمى ‏پذیرد، مگر این که با لباس دیگرى نماز بخواند که از حیوان حلال گوشت برآمده باشد.

نگهداری سگ از نظر اسلام :

سگ براى مقاصد مختلف از قبیل پاسبانى خانه و گله و براى شکار و همچنین مقاصد پلیسى مى تواند مورد استفاده قرار بگیرد. ولى از آنجا که موجود آلوده اى است و ممکن است بیمارى هاى مختلفى را به انسان منتقل سازد از آنچه به صورت فرهنگ سگ بازى غربى دیده مى شود جلوگیرى کرده است. در عین حال اسلام اجازه نمى دهد حتّى سگ هاى ولگرد را آزار کنند مگر این که به صورت خطرى درآیند. غذا دادن به آنها نیز کار خوبى است.

آیا خرید و فروش گربه جایز است یا خیر ؟

با توجه به روایاتی که در زمینه خرید و فروش حیوانات به ویژه گربه وجود دارد بی تردید خرید و فروش و کسب درآمد از این راه اشکالی ندارد.

در این زمینه محمد بن مسلم از امام صادق (ع) نقل می کند که آن حضرت فرمودند: “به دست آوردن درآمد با فروش گربه اشکال ندارد”.

نگهداری گربه در خانه چه حکمی دارد ؟

در مورد جواز نگهداری گربه نه تنها کسی تردید نکرده است، بلکه امامان معصوم (ع) در روایاتشان ما را به این امر تشویق نموده اند.

پرسش : معروف است که «تازى» (سگ شکارى) در احکام نجاست و طهارت با سگهاى دیگر تفاوت دارد. شاید دلیلش این باشد که ـ طبق آنچه در تاریخ آمده ـ اعراب (پس از اسلام) از رفت و آمد تازى به خیمه ها ممانعتى نمى کردند، و تازى حقّ داشت در خیمه با آنها بخوابد، و آن را هدیه اى از سوى خدا مى دانستند. آیا تفاوتى میان تازى و سایر سگها در نجاست مى باشد؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : تفاوتى از این جهت میان سگ ها نیست، و معمولا مسلمانان از سگ ها براى سه منظور استفاده مى کردند: پاسبانى خانه، پاسبانى باغ، و پاسبانى از گلّه. و در کتب فقهى ما درباره این سه نوع سگ بحث شده، و به عنوان «کلب الحارس» و «کلب الماشیه» و «کلب الحایط» از آنها یاد شده است.

پرسش : آیا نگهداری گربه در خانه مستحب است ؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : با توجه به اینکه گربه جزو حیواناتی است که مدفوع آنها نجس است و اگر روی لباس نمازگزار باشد نماز صحیح نیست بهتر است به جز در موارد ضرورت از نگهداری گربه پرهیز شود.

پرسش : میخواستم ببینم آیا نگهداری از سگهای پرورشی که دارای شناسنامه هستند و واکسیناسیون می شوند دارای ایراد می باشد ؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : چنانچه فایده ای از قبیل پاسبانی خانه و گله و صید و مانند آن داشته باشند مانعی ندارد.

پرسش : شرایط نگهداری سگ در منزل و باغ جهت نگهبانی چگونه می باشد ؟

پاسخ آیت الله سیستانی : مانعی ندارد و شرط خاص برای آن نیست اگر چه نجس است و نماز خواندن در خانه ای که سگ در آن نگهداری می شود مکروه شمرده شده است.

پرسش : تربیت و نگهداری گربه در منزل چه حکمی دارد؟ آیا موی گربه نماز را باطل می کند؟

پاسخ آیت الله سیستانی : تربیت و نگهداری گربه در منزل و انس با ان مانعی ندارد و اگر یک تا دو تار از موی ان روی لباس نماز گزار باشد نماز باطل نمی شود اما بیشتر از آن نماز را باطل می کند.

پرسش : اگر شخصی با علم به وجود موی گربه در لباسش آن را تمیز کند ولی با شک در بر طرف شدن، نماز بخواند و بعد از مدتی موی گربه را مشاهده کند نماز خوانده شده چه حکمی دارد؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : اگر از قبل می‌دانست که آن مو بر لباس قرار دارد و یا شک در بر طرف شدن آن بعد از یقین به قرار گرفتن داشته باشد نماز او اشکال دارد.

پرسش : نگهداری از سگ های پرورشی که دارای شناسنامه هستند و واکسیناسیون می شوند چه حکمی دارد؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : چنانچه فایده ای از قبیل پاسبانی خانه و گله و صید و مانند آن داشته باشند مانعی ندارد.

پرسش: موی گربه نجس بوده و نماز ندارد! آیا این موضوع صحت دارد؟

پاسخ آیت الله سیستانی : موی گربه نجس نیست و اگر به تعداد کم (یک یا دو تار مو) به بدن یا لباس چسبیده باشد نماز را باطل نمی کند.

پرسش : حکم سگ و خوک از لحاظ طهارت و نجاست چیست؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : سگ و خوک معمولی نجس است، حتّی مو و پنجه و ناخن و رطوبت‌های آن نجس می‌باشد ولی سگ و خوک دریایی پاک است.

پرسش : اگر محیط زندگى سگ خارج از اتاق باشد، مثلا در حیاط، یا باغ، یا پشت بام، خانه اى برایش بسازند، و مسائل مربوط به طهارت و نجاست را مراعات کنند، نگهدارى از آن چه حکمى دارد؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : اگر پاکى و نجاست رعایت شود، و بودن آن حیوان در خانه فایده اى داشته باشد، مانعى ندارد. ولى روشى را که غربى ها در مورد سگ دارند، اسلام هرگز نمى پسندد.

پرسش : اگر نمازگزار در وسط نماز متوجه موی حیوان حرام گوشت در لباسش شود، چه وظیفه ای دارد؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : اگر در وسط نماز بفهمد و همان لحظه آن را از خود جدا کند نماز او صحیح است.

پرسش : اگر نمازگزار بعد از نماز متوجه موی حیوان حرام گوشت در لباسش شود، چه وظیفه ای دارد؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : اعاده نماز لازم نیست.

پرسش : نگهداری سگ های زینتی در خانه و به همراه داشتن آن در ماشین و خیابان که نوعى تقلید از بیگانگان است چه حکمی دارد؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : نگهداری سگ برای سرگرمی و همزیستی اشکال دارد و این کارها شایسته مسلمانان با شخصیّت نیست، و از جهات شرعى مشکلات زیادى ایجاد مى کند.

آشنایی با حکم شرعی نگهداری سگ و گربه در خانه, احکام دینی نگهداری از سگ و گربه در خانه, نگهداری از سگ و گربه چه حکمی دارد

حکم شرعی نگهداری گربه در خانه

پرسش : گربه ای داخل پاساژ رفت و آمد دارد و داخل مغازه من کثیف کاری می کند با توجه به اینکه گرفتن گربه و یا جلوگیری از آن تقریبا ناممکن هست کشتن آن جائز است؟ کلا آیا کشتن گربه به دلیل جلو گیری از آلودگی جایزاست؟

” کشتن حیوانات اهلى مانند گربه آن هم به طور فجیع که در اطاق حبس شود و با شدت ضربات آن را بکشند و یا پرنده اى مانند کبوتر و کبگ اهلى را از روى غضب سر از تنش بکنند موجب صدقه یا مثلا دیه می شود یا نه؟”

پاسخ آیت الله گلپایگانی : “دیه ندارد ولکن این گونه اذیت به حیوانات ظلم است و مکافات آن عذاب اخروى است. (مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج‏3، ص: 278، س 185)

بنابراین کشتن حیوانات اهلی مثل گربه ظلم است و کثافت کاری حیوان دلیل بر جواز کشتن آن نمی شود و شما باید اموال و مغازه خود را محافظت و راه های ورود حیوانات به آن را مسدود کنید.

پرسش : حکم نگهداری از گربه به عنوان حیوان خانگی چیست؟

پاسخ آیت الله خامنه ای : نگهداری گربه در منزل به خودی خود از نظر شرعی اشكال و گناهی ندارد و جایی در اسلام نداریم كه نسبت به نگهداری گربه، نهی یا تندی وجود داشته باشد؛ حتی در مورد حمایت انسان از گربه، سخنانی از اهلبیت (علیهم السلام) آمده است:

از امیر المؤمنین علی (ع) نقل شده است : روزی پیامبر اكرم (ص) مشغول وضو بودند. در این میان گربه ای خانگی به آن حضرت پناه آورد. آن حضرت پی بردند كه این گربه تشنه است. پس ایشان ظرف آبی را كه با آن وضو می ساختند به طرف گربه نزدیک برده تا آب بنوشد. سپس آن گربه از آب درون ظرف نوشید و پیامبر با باقیمانده آب وضو ساختند.

همچنین در روایت دیگری داریم : زنی مورد عذاب قرار گرفت و این عذاب بدان خاطر بود كه آن زن، گربه ای را به جایی بسته، تا آنجا كه حیوان از فرط تشنگی به هلاكت رسید.

ولی در هر صورت در نگهداری گربه، باید مواظبت شود كه موقع نماز موی گربه و رطوبت آن بر لباس یا بدن نمازگزار نباشد.

پاسخ آیت الله مكارم شیرازی :

لباس نمازگزار باید از حیوان حرام گوشت (مثل سگ و گربه) نباشد، حتّى اگر مویى از آن همراه نمازگزار باشد اشكال دارد.

هرگاه آب دهان یا بینى یا رطوبت دیگرى از حیوان حرام گوشت (مانند گربه) در بدن یا لباس نمازگزار باشد مادام كه عین آن برطرف نشده نماز با آن اشكال دارد، اما اگر خشک شود و عین آن برطرف گردد نماز صحیح است.

نتیجه گیری :

نگهداری گربه اگر باعث خدشه دار كردن نماز و مسایل عبادی انسان نشود، اشكا ل ندارد، ولی باید توجه داشت كه گربه حیوان حرام گوشت است و ادرار و مدفوع اونجس است. و همچنین تحقیقات نشان داده است كسانی كه به تماشا و بازی با حیوانات از جمله گربه می پردازند، به دلیل تماس با مقدار زیادی مواد آلرژی زای موجود در بدن گربه ها، ممكن است دچار حساسیت به بقیه مواد آلرژی زا و مشكلات تنفسی و پوستی شوند.

و در آخر، سعی كنید وقت و هیجانات خود را در امور مهمتری صرف كنید، زیرا برقراری ارتباطات دوستانه و انسانی با والدین و برادر و خواهر و هم سن و سالان خود بر ایجاد روابط عاطفی با حیوانات، تقدم دارد و دارای ثمراتی است كه در ارتباط با حیوانات موجود نمی باشد.

همچنین بررسی کنید ...

چرا و چگونه در ماه رمضان از گناه دوری کنیم؟

ماه رمضان، ماه نزول قرآن، ماه رحمت و مغفرت، فرصتی مغتنم برای خودسازی و تقرب …