با نذر شمع آشنا شوید

34556534634 - با نذر شمع آشنا شوید

تا به حال دقت کرده اید که در مراسم عرفانی و روحانی و مکان های مقدس و … چرا شمع روشن می کنند؟ تا به حال فکر کرده اید که چرا بروی کیک تولد شمع قرار می دهند و لحظه فوت کردن شمع آرزو می کنند؟

اگر عالم خلقت تجزیه شود به چهار عنصر آب، آتش، باد و خاک تبدیل می شود که همه ی اینها در شمع جمع شده اند.

در قدیم به جای برق از شمع استفاده می شد. مخصوصا در مکان های مذهبی و عبادتگاه ها، مساجد برای راز و نیاز شمع روشن می کردند. و این به یک اعتقاد تبدیل شد که هر کس یک اعتقادی دارد. البته خیلی از افراد به نذر شمع اعتقادی ندارند.

اکنون از شمع در مراسم عزاداری، ( شام غریبان، روضه، سفره های نذری و … ) استفاده می شود. در ادامه چند مورد از نذرهای شمع را آورده ایم.

از نذر شمع برای حاجت روایی استفاده می کنند.

برخی گفته اند: در روز پایان ماه صفر در هنگام غروب 7 عدد شمع را درب 7 تا مسجد روشن می کنند و درب مسجد را می زنند و به حضرت زینب (س) مژده ی پایان ماه صفر را می دهند. و حاجت خود را درخواست می کنند و به حاجت روا می شوند.

فرد دیگری می گوید: به مدت 3 ماه آخر روز (هنگام غروب) به نیت یکی از ائمه، شمعی روشن می کند و حاجت خود را طلب کرد و به آن رسید. البته مدت زمان برای هر فردی متفاوت است. به این صورت نذر کردند که مثلا به نیت حضرت فاطمه (س) هر روز غروب یک شمع روشن می کنم تا فلان حاجتم را بگیرم. هر روز قبل از اذان یک شمع یک گوشه ی خانه روشن کردم و اجازه دادم شمع تا آخر بسوزد. ( از این بسته های شمع کوچک و ارزان استفاده کردم)

فرد دیگری گفته است : برای افزایش تاثیر شمع برای حاجت روایی سریع :

شمع های سفید را داخل نایلون قرار داده و سوره ی یس و الرحمن را بخوانید و به آن ها فوت کنید. و هر خواسته ای دارید، نیت خود را بگویید و به آن ها فوت کنید و شمع ها را روشن کنید. البته برخی افراد معتقدند رنگ شمع نیز تاثیر دارد اما شمع سفید برای همه چیز تاثیر دارد.

پرسش : آیا نذر شمع صحیح است ؟

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی : با توجه به اینکه درگذشته روشنایی اماکن و امامزاده ها با شمع بوده و اکنون اين مطلب از بين رفته، نذر شمع رجحانی ندارد.

همچنین بررسی کنید ...

تراشیدن موی سر نوزاد: سنت حسنه یا خرافه؟

پس از تولد نوزاد، انجام برخی از اعمال مانند اذان و تحنیک مستحب است. در …