با مودم های قدیمی چه کنیم؟

7656569786987 - با مودم های قدیمی چه کنیم؟

آیا مودم قدیمی دارید که بلا استفاده مانده و می‌خواهید آن را به سطح زباله بیندازید؟ در این یادداشت سعی می‌کنیم شما را از این کار منصرف کنیم؛ چراکه می‌توان از مودم‌های قدیمی برای اهداف و کاربردهای خاص دیگری استفاده کرد.

به طور کلی نیاز نیست به همین راحتی مودم‌های اینترنتی خود را رها کرده و از استفاده‌ی مجدد آنها خودداری کنید. می‌توان از مودم‌های قدیمی برای مصارف دیگر استفاده کرد. مهم نیست مودم شما گران‌قیمت بوده یا ارزان قیمت، در این یادداشت می‌توان یکی از دوازده راهکار مفید را برای استفاده‌ی مجدد انتخاب کرد.

۱. یک تکرار کننده‌ی بی‌سیم بسازید

شاید واقعا مودم وای فای شما خراب نیست و این دستگاه فقط نمی‌تواند کل منطقه‌ی خانه‌ی شما را پوشش دهد. با این‌که ممکن است یک مقدار هزینه‌بر باشد اما اضافه کردن یک مودم دوم در منطقه برای بهبود وضعیت پوشش امواج اینترنت می‌تواند گزینه‌ی جالبی باشد. شما در واقع از مودم قدیمی خود استفاده می‌کنید تا از طریق سیگنال وای فای، به مودم جدید متصل شوید. البته این رویه یک ایراد اساسی دارد: بروز تاخیر و لگ در ارتباطات. با این حال، راحت‌ترین و سریع‌ترین روش برای گسترش پوشش شبکه‌ی اینترنت بی‌سیم این راه است.

۲. برای مهمان‌ها ارتباط وای فای بسازید

آیا به منزل شما رفت و آمد زیادی می‌شود و مهمان‌ها دائم از شما می‌خواهند تا رمز وای فای شبکه‌ی اینترنت منزل را در اختیارشان قرار دهید؟ از مودم قدیمی خود استفاده کنید تا صرفا برای مهمان‌ها باشد. در این حالت، سرعت پایینِ مودم برای شما آزاردهنده نیست و از طرفی دیگر، مهمان‌ها هم از سرویس اصلی اینترنت شما استفاده نمی‌کنند.

۳. یک پخش‌کننده‌ی رادیوی اینترنتی ارزان

می‌توان از بعضی مودم‌ها به منظور پخش رادیوهای اینترنتی استفاده کرد. اگر شما OpenWrt یا DD-WRT را روی فریم‌ور مودم نصب کنید، قادر خواهید بود به رادیوهای اینترنتی گوش دهید. البته شما به نرم‌افزارهای دیگر به همراه یک کارت صدای USB برای اتصال به خروجی صدای مودم هم نیاز دارید.

انجام این کار کمی دردسر دارد و گزینه‌های راحت‌تری برای دسترسی به رادیوهای اینترنتی موجود است اما در هر صورت، این مورد یکی دیگر از کاربردهای مودم قدیمی برای استفاده‌ی مجدد است. از همه مهم‌تر این‌که یاد می‌گیرید چطور فریم‌ورهای مختلف را روی مودم نصب کنید!

۴. از مودم به عنوان سوییچ شبکه‌ی ارزان استفاده کنید

اکثر مودم‌ها بیشتر از شش پورت اینترنت ندارند. با افزایش فناوری بی‌سیم در اطراف منزل، این تعداد پورت به چهار عدد هم رسیده اما اگر دستگاه‌های زیادی قرار است به مودم وصل کنید، امکان دارد پورت کم بیاورید. برای مثال، بازی آنلاین با کنسول یا رایانه‌ی شخصی بیشتر با اینترنت با سیم کارایی بهتری دارد. از طرفی، دیکودر تلویزیون قابلیت بهتری در استریم کردن بازی با اینترنت با سیم نسبت به بی‌سیم دارد. اگر شما با کمبود پورت‌های اینترنت روبه‌رو هستید، می‌توانید سوییچ‌های شبکه‌ی بیشتری را به مودم اضافه کنید. تنها کافی است مودم‌ها را به یکدیگر از طریق کابل متصل کنید.

مودم قدیمی شما احتمالا حداقل چهار پورت را دارد. بنابراین، استفاده از این مودم برای سوییچ شبکه کاملا منطقی و مقرون به صرفه است. البته حواستان باشد ارتباط وای فای مودم قدیمی را باید قطع کرده تا جلوی اختلال‌های احتمالی گرفته شود.

۵. مودم قدیمی خود را به یک بریج بی‌سیم تبدیل کنید

اگر مودم جدید شما فقط بی‌سیم باشد، در این حالت می‌توان از مودم قدیمی استفاده کرد تا از ارتباط با سیم آن بهره‌برداری کرد. این کار که اصلا هزینه‌ای در بر ندارد موجب می‌شود تا شما هم اتصال بی‌سیم و هم با سیم را داشته باشید. این کاربرد تا حدودی شبیه به یک تکرارکننده‌ی بی‌سیم است اما به طور کلی مودم قدیمی به شبکه‌ی وای فای موجود متصل می‌شود و به راحتی دستگاه‌های مختلف را به پورت‌های اتصال با سیم متصل می‌کند.

۶. مودم خود را به یک درایو NAS تبدیل کنید

درایو Network Attached Storage (NAS)، به طور خیلی خلاصه و ساده به یک درایو هارد دیسک گفته می‌شود که به شبکه‌ی اینترنتی شما متصل می‌شود. آیا به دنبال راهی هستید تا اطلاعاتتان را روی یک دستگاه ذخیره کرده و از هر جا که دلتان می‌خواهد در داخل منزل به آن دسترسی داشته باشید؟ درایو NAS یک گزینه‌ی خوب برای این کار تلقی می‌شود.

با این‌که دستگاه‌های NAS قیمت آنچنان زیادی ندارند، با داشتن یک مودم قدیمی می‌توان کاری کرد تا از این دستگاه برای این منظور استفاده کرده و جلوی هزینه‌ی اضافی را گرفت. البته این کاربرد تنها برای مودم‌هایی است که توانایی اجرای فریم‌ور DD-WRT را داشته و حداقل یک پورت USB دارند. شما همچنین در این حالت باید به محتواهای دستگاه‌های متصل به USB از طریق مودم هم دسترسی داشته باشید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که بدون USB، هیچ راهی برای اتصال هارد درایو یا فلش USB نیست. به محض نصب NAS، شما به فایل‌های خود از هر نقطه از منزل دسترسی آنی دارید.

۷. از مودم قدیمی خود به عنوان یک سرور وب استفاده کنید

شما می‌توانید از مودم خود به عنوان یک سرور وب استفاده کنید. البته منظور از سرور، برای کاربردهای صنعتی نیست و شما می‌توانید تنها به منظور به اشتراک‌گذاری اطلاعات حیاتی با خانواده‌ی خود از این روش استفاده کنید. البته مودم شما باید از LAMP یا Linux، Apache، MySQL و PHP پشتیبانی کند. پشتیبانی از این قابلیت یعنی شما می‌توانید وردپرس نصب کنید. مودم شما با کمترین ویژگی‌های یک سرور می‌تواند برای اجرای یک وب‌سایت و تست تم، پلاگین و کدهای جدید کافی باشد.

۸. یک شبکه‌ی جداگانه برای دستگاه‌های خانه‌ی هوشمند بسازید

همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره کرده‌ایم، اکثر مودم‌های حال حاضر به شما اجازه می‌دهند که یک شبکه‌ی ثانویه ایجاد کنید. این رویه یک ایده‌ی خوب است، به خصوص برای افرادی که دلشان می‌خواهد با ابزارهای دیجیتالی مختلف، یک خانه‌ی هوشمند داشته باشند.

اگر مودم حال حاضر شما از یک شبکه‌ی بی‌سیم اضافی پشتیبانی نمی‌کند، از مودم قبلی خود به منظور اتصال دستگاه‌های دیجیتالی استفاده کنید. با ایجاد یک بریج بی‌سیم، مودم می‌تواند به شبکه‌ی اصلی ارتباط پیدا کرده و شما به راحتی می‌توانید دستگاه‌هایتان را به این شبکه‌ی ثانویه متصل کنید. اگر مشکلی هم برای این شبکه به وجود آید، شما به راحتی می‌توانید کابل برق مودم را از پریز بیرون بکشید.

۹. درباره‌ی شبکه‌ی خانگی بیشتر بدانید

مودم‌ها اغلب دستگاهی هستند که صرفا با اتصالشان به برق و یک سیستم کامپیوتری به آسانی کار می‌کنند. مودم‌ها به طور خودکار اتصالات جدید را پیکربندی کرده و به شما اجازه می‌دهند خیلی سریع و آسان به اینترنت متصل شوید.

اگر شما می‌خواهید که درباره‌ی شبکه‌ی خانگی بیشتر یاد بگیرید، شما باید وارد صفحه‌ی ادمینِ مودم شوید اما اگر چند کلیک اشتباه در این بخش انجام دهید، امکان دارد به کل پیکربندی و تنظیمات مودم را به هم بزنید. برای این‌که این اتفاق ناگوار رخ ندهد، شما می‌توانید برای یادگیری تمام زیر و بمِ اتصالات از یک مودم قدیمی استفاده کنید. شما با تحقیق روی دستگاه های قدیمی می‌توانید درباره‌ی فایروال‌ها، فیلترهای MAC و DMZ اطلاعات به‌درد بخوری را کسب کنید. حداقل با این راهکار، شما نگرانی از بابت آفلاین شدن اتصالتان به اینترنت نداشته و نیازی به ریست فکتوری کردن مودم ندارید.

۱۰. مودم را به عنوان یک هات‌ اسپات عمومی پیکربندی کنید

به جای استفاده از مودم قدیمی برای فراهم کردن یک نقطه اتصال وای فای برای مهمان‌های منزلتان، می‌توانید یک کار هیجان‌انگیزتر انجام دهید. برخی از نرم افزارهای خاص را می‌توان روی مودم‌های OpenWrt یا DD-WRT نصب کرد که می‌توانند به شما این قدرت را بدهند تا یک هات اسپات وای فای برای کسب و کار خود بسازید. با این نقطه اتصال می‌توانید اینترنت رایگان یا پولی را در اختیار سایرین قرار دهید. البته باید حواستان باشد تا حریم خصوصی دیگران حفظ شود. در هر صورت اگر مودم قدیمی شما با فریم‌ورهایی نظیر HotspotSystem سازگار است، این کار را به عنوان یک گزینه‌ی خوب برای کسب و کار خود در نظر بگیرید.

۱۱. مودم خود را به هاب اتوماسیون خانه‌ی هوشمند هک کنید

همان‌طور که گفته شد، شما می‌توانید با استفاده از مودم قدیمی، یک خانه‌ی هوشمند برای خود بسازید اما در این بخش به شما می‌گوییم که این نوع اتصال را فراموش کنید! به جای این کار، هاب اتوماسیون خاص خودتان را بسازید.

برخی از ابزارهای اتوماسینی برای مودم‌های OpenWrt و DD-WRT موجود است. برای مثال، یک ابزار به اسم Crelay را می‌توان روی OpenWrt نصب کرد. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا کارت‌های رله USB را کنترل و به صورت از راه دور آنها را فعال یا دستگاه‌های متصل به آن را کنترل کنید. Crelay یکی از چند ابزار اتوماسیونی است که شما می‌توانید آنها را روی مودم خود نصب و کنترل کنید.

این رویه هم مثل بسیاری از رویکردهایی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم تنها برای مودم‌های قدیمی کاربرد دارد که بتوان فریم‌ور OpenWrt یا DD-WRT را روی آن نصب کرد. اگر مودم شما با این فریم‌ورها سازگار نیست، شما قاعدتا باید از این هدف هم دست بکشید.

۱۲. اهدا کنید!

در نهایت امر، اگر هیچ یک از موارد گفته شده به کار شما نیامد، مودم قدیمی خود را به مدارس، کودکستان‌ها، موسسات خیریه و خیلی از اماکن دیگر اهدا کنید. در حال حاضر تمامی اماکن به یک ارتباط خوب و پایدار برای اتصال به شبکه‌ی جهانی اینترنت نیاز دارند. به همین دلیل، اهدای مودم می‌تواند یکی دیگر از کارهای مناسب باشد.

در هر صورت، اگر تصور می‌کنید که با اهدای مودم، به یک مودم بهتر و قوی‌تر نیاز پیدا خواهید کرد، شما می‌توانید با جست‌وجو در اینترنت یک محصول مناسب را خریداری کنید. البته این مرتبه حواستان جمع باشد که بتوان روی مودم جدید، فریم‌ورهای مختلف را نصب کرد. در هر صورت، تصمیم به انجام هر یک از راهکارهای گفته شده در این یادداشت به مراتب بهتر از دور انداختن مودم قدیمی است.

منبع : مجله دیجی کالا

 

همچنین بررسی کنید ...

مدیاتک با Dimensity 9300، سنت‌های پردازنده‌های پرچم‌دار را به چالش می‌کشد

مدیاتک به‌زودی Dimensity 9300 را به‌عنوان جدیدترین پردازنده‌ی پرچم‌دارش رونمایی می‌کند. این پردازنده از چینش …