از بمباران عشق و راه های حفاظت از آن چه می دانید؟

34543555 - از بمباران عشق و راه های حفاظت از آن چه می دانید؟

بمباران عشق، تلاش برای دستکاری احساسات و شروع یک رابطه سمی یا وابسته کردن فرد و رها کردن او است. متاسفانه احتمال این که یک رابطه ناسالم را با بزرگترین عشق زندگیتان اشتباه بگیرید زیاد است.

بمباران عشق به رفتارهای فریبنده و بسیار محبت آمیز اشاره دارد که اگر در اوایل یک رابطه مشاهده شود ، تبدیل به یک زنگ خطر جدی می شود. در بمباران عشقی رفتارهای خوشایند و رویایی اغلب برای کنترل طرف مقابل استفاده می شوند و در نهایت منجر به رها کردن یا سواستفاده عاطفی یا خشونت خانگی می شود.

برخی افرد رابطه عاطفی را محتاطانه شروع میکند و برخی دیگر سریع و بی ملاحظه وارد رابطه می شوند.

با این که شروع پرشور و هیجان انگیز یک رابطه عاطفی بسیار لذت بخش است ولی در برخی موارد می تواند نشان دهنده فریبی بزرگ به نام بمباران عشق باشد. تاکتیکی که افراد خودشیفته یا دارای عزت نفس پایین از آن استفاده می کنند تا با جلب توجه و علاقه طرف مقابل احساس ارزشمندی پیدا کنند.

بمباران عشق چیست؟

بمباران عشق دستکاری عاطفی برای کنترل دیگران است. اغلب ا فردی که دلبستگی شدید یا خودشیفتگی یا کمبود عزت نفس دارند از این روش برای ابراز عشق و علاقه بیش از حد استفاده می کنند. محققان با بررسی 484 دانشجو به این نتیجه رسیدند که بین بمباران عشقی ، سبک دلبستگی نا امن ، خود شیفتگی و عزت نفس پایین ارتباط مستقیم وجود دارد.

بمباران عشقی در نسل هزاره ( متولدین 1980 – 2000 ) بسیار بیشتر رخ میدهد، افراد این نسل برای این که بتوانند به طرف مقابل مسلط شوند بیش از حد با یکدیگر وارد رابطه می شوند. دانشمندان با بررسی این نسل متوجه شدند که خودشیفتگی در نسل هزاره بیشتر از نسل های گذشته است.

پیامدهای بمباران عشق

اغلب کارشناسان بمباران عشق را ناسالم می دانند چرا که فرد نمی تواند به راحتی حد و مرزهای شخصی را حفظ کند و از طرفی فرد بمباران کننده هدفی به جز بدهکار کردن یا وابسته کردن دیگری ندارد.

بمباران عشق معمولا در شروع رابطه اتفاق می افتد و توجه بسیار زیاد طرف مقابل به شما باعث می شود که بسیار جذاب به نظر برسد. این عشق و علاقه به قدری خوب و زیباست که ناخودآگاهتان به شما هشدار می دهد امکان ندارد واقعی باشد. در بیشتر موارد این احساس کاملا درست است.

بمباران عشق بعد از دعواهای شدید یا جدایی زوجها هم ممکن است دیده یشود. البته در این موارد اشکالی ندارد که به شریک زندگیتان فرصت دوباره بدهید ولی در مواردی که فرد شما را تحقیر میکند و بعد التماس می کند او را ببخشید و قول می دهد دیگر رفتارش را تکرار نکنید و ژست های پر محبت می گیرد مثلا دسته گلی بزرگ برایتان می فرستد باید مراقب باشید که به دام نیوفتید.

در خشونت های خانگی از نظر روحی و جسمی ، هم بمباران عشق دیده می شود. فردی که همسر یا شریک عاطفی اش را آزار و اذیت می کند و بعد وانمود میکند که خیلی او را دوست دارد و با ترفندهای نمایشی دوباره محبتش را بر ی انگیزد. این فرد هیچگاه رفتارش تغییر نخواهد کرد و از محبت فقط به عنوان حربه ای برای نگه داشتن شما در رابطه و کنترل تسلطش بر شما استفاده میکند.

بمباران عشق در اوایل رابطه

به گفته متیو هاسی ، متخصص رابطه ، بعضی مردان در ابتدای رابطه ، طرف مقابلشان را با عشق بمباران میکنند ، حرفهای قشنگ می زنند ، به شدت از او تعریف میکنند ، مدام به او توجه و محبت میکنند و طوری رفتار میکنند گویی از نظر عاطفی به سرعت به شما وابسته شده اند ولی بعد از مدتی بدون دلیل او را رها میکنند.

به عقیده متیو هاسی ، این مردان احساس ناامنی و خود کم بینی دارند و عاشق کردن زنان و جلب توجه آن ها باعث می شود عزت نفسشان ترمیم شود و احساس با ارزشی پیدا کنند. این مردان به محض این که زن مورد نظرشان را عاشق کنند ، پا پس می کشند و او را رها میکنند.

متاسفانه این رفتار احساس بسیار ناخوشایندی در زنان ایجاد میکند و ممکن است عزت نفسشان کاهش پیدا کرده و تصور کنند دیوانه شده اند و مدام خودشان را سرزنش کنند.

با رها شدن بعد از بمباران عشق چه کنیم؟

اگر مردی که دیوانه وار خودش را عاشق و شیفته شما نشان میداده و به محض این که متوجه علاقه شما شده ، دیگر خبری از او ندارید ، خودتان را سرزنش نکنید و دیوانه فرض نکنید ، به دنبال تقصیر و اشتباه هم نباشد ، شما متاسفانه تحت تاثیر بمباران عشق قرار گرفته اید.

بعد از این اتفاق برای این که شوک و ناراحتی ناشی از رها شدن را بتوانید کنترل کنید و دوباه در دام چنین افراد بیماری نیوفتید میتوانید از راهکارهای زیر استفاده کنید ”

به خطر داشته باشید که آن مرد ، ایده آل ترین و رویایی ترین تصویر را از خودش نشان داده است که واقعی نبوده . سعی کنید تصور هوشیارانه تری از آن فرد برای خودتان بسازید.

در رابطه بعدی و روابط بلند مدت ، به هیچ عنوان رابطه جدید را با دوره رویایی بمباران عشق مقایسه نکنید.در بلند مدت جنس روابط تغییر می کند و شور و شوق اولیه را ندارد و به راحتی خواهید فهمید که آن تصور رویایی فقط یک نسخه اغراق آمیز برای فریب شما بوده است.

حواستان به افرادی که وارد زندگیتان می شوند ، باشد. نسبت به کسانی که با توجه و علاشه و تعریف زیاد شما را بمباران میکنند بیشتر محافظه کار باشید ، قول های شیرینی که در کوتاه مدت عملی نمی شوند باید برایتان زنگ هشدار باشند.

قرار نیست هر کسی به شما ابراز احساسات کرد یا قولی داد ،دروغگو باشد بلکه باید بدانید که در کوتاه مدت هیچکدام از احساسات و قول ها قابل اثبات نیست بنابراین باید انتظارات خودتان را متعادل کنید تا با گذشت زمان متوجه شوید فرد راست می گوید یا دروغ. حتی اگر از این شور و هیجان و سرعت پیشروی احساسات لذت می برید ، درون خود را هشیار نگه دارید.

مراحل بمباران عشق

• ایده آل سازی : وقتی فردی شما را بمباران عشق میکند به سرعتعاشق و شیفته می شود. عشق ورزشی و توجه مداوم مباعث ترشح دوپامین در مغز و غرق شدن در احساس خوب ناشی از این ماده شیمیایی می شود.

رایج ترین علامت بمباران عشق این است که طرف مقابل مدام به شما توجه میکند ، با این که رابطه جدید است مدام برایتان پیامک و گل می فرستد و با شما تماس می گیرد . هدف او ایده آل سازی است ، خیلی سریعتر از حد معمول و بیش از حد از شما تعریف میکند که مثل چاپلوسی به نظر می رسد ، او شما را فردی ایده آل نشان میدهد و همه چیز خیلی سریع پیش می رود.

• بی ارزش کردن : مرحله دوم میتواند شما را مطمئن کند که در معرض بمباران عشق قرار گرفته اید.  شریک عاطفی شما در یک لحظه رفتار مهربانانه اش را به رفتار ظالمانه تغییر می دهد. او در جمع با شما عاشقانه رفتار میکند تا در نظر دیگران عالی به نظر برسد ولی در خلوت رفتاری آزار دهنده دارند.

این افراد که به نام بمب افکن عشق ، شناخته می شوند ، مهارت زیادی در یافتن افراد آسیب پذیر دارند ، معمولا سراغ افرادی می روند که تازه از همسر یا دوست خود جدا شدهاند و عزت نفس پایینی دارند ، به طور کلی تنها افرادی که از نظر روحی آسیب پذیر هستند به رابطه با این اشخاص ادامه میدهند .

چطور بمباران عشق را تشخیص دهید

ابراز علاقه و محبت پشت سر هم گاهی اوقات بمباران عشق نیست ، برای این که متوجه شوید شریک عاطفی شما بمب افکن عشق است یا نه و این که رفتار او روی سلامت روان شما اثر نامطلوبی دارد یا خیر این سوالات را از خودتان بپرسید :

1- آیا او علاقه شدیدی به خانواده ، حرفه یا سرگرمی شما دارد؟

2- آیا او در یک لحظه از شما تعریف میکند و لحظه بعد سرزنشتان میکند و وانمود میکند که به خاطر خودتان این حرفها را می زند؟

3- همیشه می خواهد بداند شما کجا هستید و اگر به سرعت جواب ندهید عصبانی می شود؟

4- زمانی که کنارستان است از رفتارهای افراطی او عصبی و کلافه می شوید ؟

5- برایتان دل نمی سوزاند و هیچ شفقتی با شما ندارد و رفتارهایش خودخواهانه است؟

اگر پاسخ شما به این سوالات مثبت است با عشق واقعی طرف نیستید و در معرض بمباران عشق سمی قرار گرفته اید.

علایم بمباران عشقی

در صورتی که با علایم زیر روبرو هستید با یک سو استفاده گر حرفه ای سر و کار دارید :

برای وقت و برناه ریزی شما ارزشی قائل نیست ، او فردی خودشیفته است که فقط به نیازهای خودش توجه میکند.

بیش از حد به طور اغراق آمیزی از شما تعریف میکند و خوب میداند دوست دارید چه چیزی بشنوید.

در جمع و شبکه های اجتماعی شروع به ابراز محبت میکند و میخواهد به دیگران نشان دهد که رابطه عاشقانه بی نقصی دارید.

اگر هدیه گرانقیمتی برایتان بخرد از آن برای کنترل شما استفاده میکند و مدام به شما یادآوری میکند چه کارهایی برایتان انجام داده و چه هدایایی برایتان خریده. زمانی که به احساس او شک کنید ، این رفتارش پررنگ تر می شود.

او به اطمینان دائمی نیاز دارد و اگر به بعضی تماس ها یا پیام هایش پاسخ ندهید به شدت عصبی میشود و حتی ممکن است تهدیدتان کند.

از تنبیه یا سرزنش شدن می ترسید و زمانی که کنارش هستید دچار تشویش می شوید.

از آنجایی که احساس امنیت ندارد مدام شما را سرزنش می کند و مقصر جلوه میدهد.

علاوه بر بمباران عشق ممکن است گرفتار پدده چراغ گاز شده باشید و خودتان را سرزنش کنید که این مساله باعث می شود به مرور کنترل زندگیتان به دست طرف مقابل بیوفتد.

ممکن است به دلیل سو استفاده های عاطفی او دچار افسردگی و اضطراب شده باشید.

شریک عاطفی تان ، در بیشتر مواقع شما را از خانواده و دوستانتان جدا میکند تا فقط به او متکی و وابسته باشید.

همچنین بررسی کنید ...

خواسته های خود را با قانون ارتعاش آشکار کنید

زیر بنای قانون جذب ، قانون ارتعاش است، شما میتوانید با استفاده از قانون ارتعاش …