نماد سایت کانون فرهنگی تبلیغی راه نور

گوگل از سال ۲۰۲۳ توسعه سیستم‌عامل Fuchsia را سرعت می‌بخشد

7656756 - گوگل از سال ۲۰۲۳ توسعه سیستم‌عامل Fuchsia را سرعت می‌بخشد

روند توسعه‌ی Fuchsia به‌عنوان پلتفرمی که قرار است بستری قدرتمند برای توسعه‌ی سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های آینده باشد، از سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد یافت.

از سال ۲۰۱۷ شاهد انتشار خبرهایی درمورد روند توسعه‌ی پروژه‌ی Fuchsia گوگل بوده‌ایم. هدف غول جستجوی اینترنت از ساخت این پلتفرم، ایجاد سیستم‌عاملی با هسته‌ی کاملاً جدید است که برخلاف بسیاری از سیستم‌عامل‌های کنونی ازجمله اندروید، برپایه‌ی هسته‌های لینوکسی اجرا نمی‌شود. Fuchsia از زمان معرفی تا کنون به‌طور پیوسته رشد کرده و اکنون از آن در نمایشگر هوشمند Nest Hub استفاده شده است. قدم بزرگ بعدی برای این سیستم‌عامل، استفاده از آن در بلندگوهای هوشمند جدیدی است که احتمالاً در سال ۲۰۲۳ عرضه خواهند شد.

کسانی که Fuchsia را از روزهای اولیه‌ی معرفی آن دنبال می‌کنند، اطلاع دارند که این سیستم‌عامل پتانسیل بسیار زیادی دارد و درحال‌حاضر بیشتر در محصولات مرتبط با خانه‌های هوشمند مورداستفاده قرار می‌گیرد. اولین بررسی‌های این پلتفرم نشان می‌دهد گوگل دیدگاه جسورانه‌ای برای آینده‌ی محاسبات موبایلی و دسکتاپ دارد. درحال‌حاضر می‌توان این سیستم‌عامل را روی پیکسل‌بوک گوگل نیز نصب کرد.

تیم Fuchsia همچنین از مدت‌ها قبل روی قابلیت اطمینان و انتقال مزیت‌های برنامه‌های لینوکسی و اندرویدی به سیستم‌عامل جدید خود متمرکز شده است. این‌کار در ابتدا شامل اجرای کارها روی یک ماشین مجازی بود که عملاً به‌همان روشی کار می‌کند که سیستم‌عامل کروم از آن برای اجرای برنامه‌های استیم، اندروید و لینوکس بهره می‌برد. گوگل اخیراً کار روی Starnix را آغاز کرده است؛ راهکاری جسورانه و جدید که به برنامه‌های اندروید و لینوکس اجازه می‌دهد به‌طور مستقیم روی Fuchsia اجرا شوند.

اگر گوگل امکان اجرای برنامه‌های پلتفرم‌های دیگر را روی Fuchsia ارائه ندهد، احتمال استقبال کاربران از این سیستم‌عامل بسیار کم خواهد بود زیرا هیچ‌کس تمایل ندارد از پلتفرمی استفاده کند که امکان اجرای برنامه‌های موردنیاز او را نداشته باشد. علاوه‌براین بسیاری از توسعه‌دهندگان قبل‌از این‌که سیستم‌عاملی میان کاربران محبوبیت داشته باشد، تمایلی به ساخت برنامه‌ برای آن نخواهند داشت. بدین‌ترتیب گوگل با اقدامات خود امیدوار است از روز اول انتشار Fuchsia، فهرستی درخورتوجه از برنامه‌های کاربری برای آن دردسترس کاربران قرار دهد.

البته Fuchsia می‌تواند برای همیشه به برنامه‌های اندروید و لینوکس وابسته باشد و گوگل نیز این موضوع را به‌خوبی می‌داند. علاوه‌براین، غول جستجوی اینترنت احتمالاً قصد دارد سیستم‌عامل جدیدش ازنظر پشتیبانی از برنامه‌ها، بسیار قدرتمند باشد و نسخه‌های بومی برنامه‌های محبوب این شرکت برای آن دردسترس قرار گیرند.

تیم گوگل کروم از مدتی قبل پشتیبانی کامل از مرورگر محبوب خود را برای Fuchsia آماده کرده است. از آن زمان تا کنون، تیم کارمندان گوگل به‌طور فعال درحال آزمایش روش استفاده از سیستم‌عامل جدید برای انجام کارهای روزمره بوده‌اند. ازطرف دیگر، این روزها بسیاری از مردم می‌توانند کارهای خود را تقریباً به‌طور کامل و فقط در محدوده‌ی برنامه‌های تحت‌وب انجام دهند.

به‌نظر می‌رسد گوگل درحال‌حاضر درتلاش است توسعه‌دهندگان بیشتری را به ساخت برنامه‌ها و محصولات برای Fuchsia ترغیب کند. تیم توسعه‌دهنده‌ی این پلتفرم اوایل ماه جاری میزبان رویداد SDK Bootcamp بود. نام این مراسم به‌تنهایی نشان می‌دهد گروه جدیدی از توسعه‌دهندگان به‌سرعت با روش استفاده از SDK این سیستم‌عامل برای ساخت برنامه‌های بومی آن، آشنا شدند.

بخشی از آماده‌سازی امسال برای بوت‌کمپ شامل انتشار و بهبود پلاگین رسمی Visual Studio Code بود که برای کار با Fuchsia طراحی شده است. این افزونه تا امروز فقط ۵۰۰ بار دانلود شده است و تصویر جالبی از تعداد توسعه‌دهندگانی که روی پروژه‌های مرتبط با Fuchsia کار می‌کنند، ارائه می‌دهد.

هنوز مشخص نیست رویداد اخیر Fuchsia فقط برای کارمندان گوگل بود تا با این سیستم‌عامل آشنا شوند یا کارمندان شرکت‌های دیگر نیز در آن حضور داشتند. درهرصورت، این رویداد می‌توان نشانه‌ای از نزدیک شدن Fuchsia به معرفی بزرگ خود باشد؛ درست مانند رویداد معرفی اندروید که در Google I/O ۲۰۰۸ انجام شد و دنیای گوشی‌های هوشمند را به‌طور کامل تغییر داد.
اگرچه نشانه‌های بسیار خوبی از روند توسعه‌ی Fuchsia وجود دارد اما باید به نحوه‌ی صحبت کردن کارمندان گوگل درمورد این سیستم‌عامل توجه داشته باشیم. هیروشی لاکهایمر، در رویداد I/O ۲۰۱۹ از Fuchsia به‌عنوان بستری برای انجام آزمایش‌ها یاد کرد و علاوه‌براین هشدار داد که آن را جایگزینی برای سیستم‌عامل‌های کروم یا اندروید درنظر نگیریم.

درهمین‌حال، یکی از اعضای تیم Fuchsia به‌طور خلاصه توضیح داد که این سیستم‌عامل محصولی مثل اندروید نیست و می‌توان آن را پلتفرمی درنظر گرفت محصولاتی مثل اندروید یا Nest Hub براساس آن ساخته می‌شوند.

کریس مک کیلوپ، مدیر سابق مهندسی Fuchsia، این احساس را در مصاحبه با وب‌سایت 9to5Google تکرار کرد و گفت سیستم‌عامل مذکور روی محصولات مصرفی و مشکلاتی که کاربران و توسعه‌دهندگان با آن مواجه هستند، تمرکز دارد.

با درنظر گرفتن موارد اشاره شده در این مقاله، می‌توان همچنان به مراحل بعدی روند توسعه‌ی Fuchsia امیدوار و البته خوش‌بین بود. چه این پلتفرم به‌عنوان سیستم‌عامل بزرگ بعدی گوگل روی کار بیاید یا به زیربنایی پنهان برای بسیاری از محصولات تبدیل شود، قطعاً آینده‌ی آن بسیار روشن به‌نظر می‌رسد.

منبع : زومیت

 

خروج از نسخه موبایل